Мета:
Ø поглибити знання учнів про права і свободи людини
та права дитини;
Ø узагальнити знання учнів про вітчизняні та
міжнародні нормативно-правові акти щодо прав людини (Конституцію України,
Декларацію прав людини, Конвенцію про права дитини);
Ø виховувати в учнів високу правову культуру;
переконання у необхідності дотримання законів.
Обладнання: нормативно-правові акти щодо прав людини, класна кімната прикрашена
плакатами:
• 3 усіх скарбів знання — найкращий. Його не можна ні
вкрасти, ні загубити, ні знищити. (Г.С. Сковорода)
•
Знання права заслуговує найвищої шани. (Ульпіан)
•
Цінність держави визначається цінністю її громадян. (Дж.-С. Міль)
• Рівність прав не в тому, що всі ними користуються,
а в тому, що вони всім надані. (Сенека)
• Основу міцного правопорядку складає свобода особи
та її недоторканність. (Б. О. Кістяківський)
• Освіта надає людині гідності. (Д. Дідро)
• Тільки праця дає право на насолоду життям. (М. О. Добролюбдв)
•
Кожна родина — це частина держави. (Аристотель)
Учень № 1: Людина — найцінніший скарб. Кожен із вас —
неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій
землі немає, не було і ніколи не буде. Видатний поет В. Симаненко так написав
про неповторність кожного:
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка
твоя — єдина,
Мука
твоя — єдина,
Очі
твої—одні.
Більше тебе не буде
Завтра
на цій землі.
Інші
ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди
Інші кохатимуть люди
Добрі,
ласкаві та злі.
Сьогодні
усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати
спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Боти
на землі — людина,
І
хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Пройшло
не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло цю істину. Протягом багатьох віків
складалися обов'язкові правила поведінки громадян, тобто правові норми, що
встановлюються й охороняються державою.
Учень № 2: Людина вважається «мірилом всіх речей», її потреби,
інтереси, прагнення стають вирішальними для визначення розвитку суспільства,
для прогресу цивілізації.
У вирі життя не всі країни
одночасно приходять до розуміння демократії, її принципів, головних цілей та
цінностей. Між різними класами, соціальними групами точиться запекла
ідеологічна боротьба. В центрі її постають питання: що вважати засадою рівності
людей — (рівноправ'я чи принцип класової приналежності? Чи можна відстоювати
гасло свободи й справедливості, якщо люди народжуються різними як за
здібностями, так і за можливостями, інтересами? Чи має людину якісь права від
народження? Чи існують загальнолюдські права, свобод», цінності?) На
всі ці питання вже в середині XX століття формулюють відповіді політичні документи,
створені за участю держав-членів Організації Об'єднаних Націй.
Учень № 3: У 1948 році Генеральна Асамблея ООН проголошує «Загальну
дакларацію прав людини». У ній вперше в історії людства, історії міжнародних
відносин були визначені головні права й свободи людини. Декларація проголосила,
що «визнання гідності, яка властива всім членам людської сім'ї, і рівних та
Невід'ємних прав їх є основою свободи, справедливості та загального миру».
До прав
людини, які підлягають загальній повазі та дотриманню, входять елементарні
(природні) права особистості, громадянські, політичні та соціально-економічні
права.
Учень № 4: До природних належить право кожної людини «на
життя, на свободу і на особисту, недоторканність». Також наголошується, що
«ніхто не повинен бути у рабстві або у підневільному стані», зазнавати тортур
або дії, що принижують людську гідність (безпідставного арешту, вигнання). До
елементарних належать: право на захист, на недоторканність житла, таємницю
листування, захист честі та репутації.
Учень № 5: Декларація визначає політичні й громадянські права
та свободи людини: на свободу думки, совісті й релігії, свободу переконань та
їх виявлення, свободу зборів і асоціацій, право брати участь в управлінні своєю
державою. Саме на цих правах базується загальне й рівне виборче право при
таємному голосуванні.
Громадянські права — це і право «без будь-яких
обмежень за ознакою раси, національності та релігії створювати сім'ю та
одружуватись, право вільно пересуватись, володіти майном».
Учень № 6: Принцип рівноправ'я. Всі люди «народжуються
вільними і рівними у своїй гідності та правах» — наголошує 1-а стаття
Декларації. І це не залежить від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії,
політичних або інших переконань, національного або соціального походження,
майнового, станового або іншого становища. Всі люди рівні перед законом і
мають право на захист законом.
Учень № 7: Права й свободи людини в сучасному розумінні не від'ємні
від її обов'язків та відповідальності перед суспільством, державою, іншими
людьми. Це фундамент не тільки демократії, але й справедливості, рівноправ'я,
гуманізму. Такого висновку дійшло людство в кінці XX століття.
Учень № 8: Не тільки права дорослих потребують визначення й захисту. Складною Проблемою сучасного людства є також права
дітей, оскільки, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу
поки що недостатньо захищені. Про це багато пишуть і говорять, дехто
намагається допомагати. Але кількість нещасних дітей не зменшується.
Учень № 9: Сьогодні майже 250 млн дітей у
світі животіють, займаючись тяжкою працею, жебрацтвом, пограбуванням. Близько
30 млн дітей не мають можливості відвідувати школу. Щороку від хвороб помирають
більше 5 млн дітей. Набули поширення торгівля дітьми, використання дітей, від
яких відмовилися батьки, для пересаджування органів.
Учень № 10: В Україні три чверті дітей — це діти з хронічними захворюваннями. У нас
з'явився новий тип дитини — «діти
вулиці». Пояснюючи своє перебування на вулиці, діти зазвичай називають сімейні негаразди та
небажання відвідувати школу. Основний загал таких
дітей закінчили 3—4 класи, тобто початкову школу. Серед них найбільший відсоток неповнолітніх
злочинців, наркоманів, торгівців наркотиками,
повій.
Учень № 11: Міжнародне співтовариство
започаткувало спробу спільної допомоги дітям. У 1924 р. у м. Женеві було прийнято
Декларацію прав дитини. 1959 р. розроблена і втілена в життя нова Декларація
прав дитини. А 1989 році у Нью-Йорку всі прогресивні країни світу підписалися
під Конвенцією прав дитини. В 1991р. Україна приєдналася до Конвенції. В 1993
р. в м. Києві створено Всеукраїнський
комітет захисту дітей. Згідно з Конвенцією, Україна у квітні 2001 року прийняла
Закон «Про охорону дитинства».
Учень № 12: Відповідно до статті 1 Конвенції
про права дитини дитиною вважається кожна людина до досягнення І8-річного віку.
Права дитини — це певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18
років для існування і досягнення зрілості. Кожна дитина; незалежно від раси,
статі, мови, релігії, національності, майнового стану, стану здоров'я, має
рівні права з усіма іншими дітьми.
Учень № 13: Перелік прав, визнаних для
дитини в Конвенції, охоплює права громадянські (особисті), соціальні, культурні
й політичні. Немає прав економічних, бо визнано, що дитина повинна вчитись, а не працювати.
Головним
завданням Конвенції є забезпечення дітям особливого піклування та допомоги,
надання необхідного захисту і сприяння сім'ї як основному осередку суспільства
та природному середовищу для зростання і благополуччя всіх її членів, а
особливо дітей. Конвенція визнає, що дитині для повного та гармонійного
розвитку необхідно зростати в сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові та
розуміння, дитина має бути повністю підготовлена до самостійного життя в
суспільстві'та вихована в дусі ідеалів, проголошених у Статуті ООН, а особливо
в дусі миру, гідності, терпимості, свободи, рівності та солідарності.
Учень № 14: Держави-учасниці Конвенції
зобов'язалися забезпечити такі права дитини.
1. право на життя, на виживання.і
здоровий розвиток;
2. на ім'я та набуття громадянства;
3. право знати своїх батьків і право
на їх піклування; право на збереження індивідуальності;
4.
право не розлучатись з батьками всупереч їх бажанню;
5.
право на возз'єднання з сім'єю, що перебуває в іншій державі;
6.
право залишати будь-яку країну і повертатися у свою країну;
7.
Право на захист у разі незаконного переміщення та неповернення із-за
кордону;
8.
право вільно висловлювати свої погляди з усіх питань;
9.
свободу думки, совісті, релігії;
10.
свободу асоціацій та мирних зборів;,
11.
право на повну інформацію, що сприяє благополуччю дитини, право на
користування послугами системи охорони здоров'я;
12.
право на охорону сімейного та особистого життя;
13.
право користуватися благами соціального забезпечення;
14.
право на освіту,
15.
право на захист від економічної експлуатації;
16.
право на захист від незаконного зловживання наркотичними засобами і
психотропними речовинами, від усіх форм сексуальної експлуатації і сексуальних розбещень;
17.
право на гуманне поводження, на захист від незаконного чи свавільного
позбавлення волі.
Учень № 15: Конвенцією проголошений принцип рівної відповідальності
обох батьків і законних опікунів за виховання дитини; встановлено обов'язок
держави щодо піклування, заохочення та забезпечення прав дитини.
Конвенція визнає й особливі права для дітей
інвалідів, а також суспільно непристосованих дітей.
Учень № 16: Хоча
ми всі ще школярі,
Та в нас закон є і права.
І ми навік запам'ятали
Із декларації слова:
Всі діти вільні і всі рівні,
І треба дружно всім нам жити.
Тож, ми із школи ще вчимося
Всіх поважати і любити.
Права дитини вивчимо сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
Напевне знати в наші дні,
Коли із нами справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам'ять,
Порадь їх друзям і батькам.
Права дітей всім треба знать!
Учень № 17: Якщо вам потрібна допомога або серйозна порада,
якщо порушені ваші права, у нашому селищі ви можете звернутися до:
• дорослих осіб, яким довіряєте;
• психолога у школі;
• психологічної служби за телефоном довіри;
• служби у справах неповнолітніх;
• центру соціальних служб для молоді;
• опікунської ради селища
• громадських організацій, що опікуються проблемами
порушення прав дитини;
• поліції.
Меліоративна загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Новомосковської районної ради Дніпропетровської
області
Загальношкільна лінійка
«ДІТИ МАЮТЬ ЗНАТИ СВОЇ ПРАВА»
Вчитель історії та права:
Котляренко М. С., учні 9 класу
2017 – 2018 н. р.
Немає коментарів:
Дописати коментар