Правознавство

Мета:  
Ø поглибити знання учнів про права і свободи людини та права ди­тини;
Ø узагальнити знання учнів про вітчизняні та міжнародні нормативно-правові акти щодо прав людини (Конституцію України, Декларацію прав людини, Конвенцію про права дитини);
Ø виховувати в учнів високу правову культуру; переконання у необхідності дотримання законів.
Обладнання: нормативно-правові акти щодо прав людини, класна кімната прикрашена плакатами:
       3 усіх скарбів знання — найкращий. Його не можна ні вкрасти, ні загу­бити, ні знищити. (Г.С. Сковорода)
       Знання права заслуговує найвищої шани. (Ульпіан)
       Цінність держави визначається цінністю її громадян. (Дж.-С. Міль)
       Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в тому, що вони всім надані. (Сенека)
       Основу міцного правопорядку складає свобода особи та її недоторкан­ність. (Б. О. Кістяківський)
       Освіта надає людині гідності. (Д. Дідро)
       Тільки праця дає право на насолоду життям. (М. О. Добролюбдв)
       Кожна родина — це частина держави. (Аристотель)

Учень № 1: Людина — найцінніший скарб. Кожен із вас — неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі не­має, не було і ніколи не буде. Видатний поет В. Симаненко так написав про неповторність кожного:
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої—одні.
Більше тебе не буде
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди
Добрі, ласкаві та злі.
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Боти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
 Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Пройшло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло цю істину. Протягом багатьох віків складалися обов'язкові правила поведінки громадян, тобто правові норми, що встановлюються й охороняються державою.
    
Учень № 2: Людина вважається «мірилом всіх речей», її потреби, інте­реси, прагнення стають вирішальними для визначення розвитку суспіль­ства, для прогресу цивілізації.
У вирі життя не всі країни одночасно приходять до розуміння демо­кратії, її принципів, головних цілей та цінностей. Між різними класами, соціальними групами точиться запекла ідеологічна боротьба. В центрі її постають питання: що вважати засадою рівності людей — (рівноправ'я чи принцип класової приналежності? Чи можна відстоювати гасло свободи й справедливості, якщо люди народжуються різними як за здібностями, так і за можливостями, інтересами? Чи має людину якісь права від наро­дження? Чи існують загальнолюдські права, свобод», цінності?) На всі ці питання вже в середині XX століття формулюють відповіді політичні документи, створені за участю держав-членів Організації Об'єднаних Націй.     

Учень № 3: У 1948 році Генеральна Асамблея ООН проголошує «За­гальну дакларацію прав людини». У ній вперше в історії людства, історії міжнародних відносин були визначені головні права й свободи людини. Декларація проголосила, що «визнання гідності, яка властива всім членам людської сім'ї, і рівних та Невід'ємних прав їх є основою свободи, справед­ливості та загального миру».
До прав людини, які підлягають загальній повазі та дотриманню, вхо­дять елементарні (природні) права особистості, громадянські, політичні та соціально-економічні права.

Учень № 4: До природних належить право кожної людини «на життя, на свободу і на особисту, недоторканність». Також наголошується, що «ніхто не повинен бути у рабстві або у підневільному стані», зазнавати тортур або дії, що принижують людську гідність (безпідставного арешту, вигнання). До елементарних належать: право на захист, на недоторканність житла, таємницю листування, захист честі та репутації.

Учень № 5: Декларація визначає політичні й громадянські права та свободи людини: на свободу думки, совісті й релігії, свободу переконань та їх виявлення, свободу зборів і асоціацій, право брати участь в управлінні своєю держа­вою. Саме на цих правах базується загальне й рівне виборче право при таємному голосуванні.
Громадянські права — це і право «без будь-яких обмежень за ознакою раси, національності та релігії створювати сім'ю та одружуватись, право вільно пе­ресуватись, володіти майном».

Учень № 6: Принцип рівноправ'я. Всі люди «народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах» — наголошує 1-а стаття Декларації. І це не зале­жить від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного або соціального походження, майнового, ста­нового або іншого становища. Всі люди рівні перед законом і мають право на захист законом.

Учень № 7: Права й свободи людини в сучасному розумінні не від'ємні від її обов'язків та відповідальності перед суспільством, державою, іншими людьми. Це фундамент не тільки демократії, але й справедливості, рів­ноправ'я, гуманізму. Такого висновку дійшло людство в кінці XX століття.

Учень № 8: Не тільки права дорослих потребують визначення й захис­ту. Складною Проблемою сучасного людства є також права дітей, оскільки, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу поки що недо­статньо захищені. Про це багато пишуть і говорять, дехто намагається допомагати. Але кількість нещасних дітей не зменшується.

Учень № 9: Сьогодні майже 250 млн дітей у світі животіють, займаючись тяжкою працею, жебрацтвом, пограбуванням. Близько 30 млн дітей не мають можливості відвідувати школу. Щороку від хвороб помирають більше 5 млн дітей. Набули поши­рення торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовилися батьки, для пересаджування органів.

Учень № 10: В Україні три чверті дітей — це діти з хронічними захворюваннями. У нас з'явився новий тип дитини — «діти вулиці». Пояснюючи своє пере­бування на вулиці, діти зазвичай називають сімейні негаразди та небажан­ня відвідувати школу. Основний загал таких дітей закінчили 3—4 класи, тобто початкову школу. Серед них найбільший відсоток неповнолітніх зло­чинців, наркоманів, торгівців наркотиками, повій.

Учень № 11: Міжнародне співтовариство започаткувало спробу спільної допомоги дітям. У 1924 р. у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини. 1959 р. розроблена і втілена в життя нова Декларація прав дитини. А 1989 році у Нью-Йорку всі прогресивні країни світу підписалися під Конвенцією прав дитини. В 1991р. Україна приєдналася до Конвенції. В 1993 р.  в м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей. Згідно з Конвенцією, Україна у квітні 2001 року прийняла Закон «Про охорону дитинства».

Учень № 12: Відповідно до статті 1 Конвенції про права дитини дитиною вважається кожна людина до досягнення І8-річного віку. Права дитини — це певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років для існування і досягнення зрілості. Кожна дитина; незалежно від раси, статі, мови, релігії, національності, майнового стану, стану здоров'я, має рівні права з усіма іншими дітьми.

Учень № 13: Перелік прав, визнаних для дитини в Конвенції, охоплює права громадянські (особисті), соціальні, культурні й політичні. Немає прав економічних, бо визнано, що дитина повинна  вчитись, а не працювати.
Головним завданням Конвенції є забезпечення дітям особливого піклу­вання та допомоги, надання необхідного захисту і сприяння сім'ї як основ­ному осередку суспільства та природному середовищу для зростання і благополуччя всіх її членів, а особливо дітей. Конвенція визнає, що дитині для повного та гармонійного розвитку необхідно зростати в сімейному оточен­ні, в атмосфері щастя, любові та розуміння, дитина має бути повністю під­готовлена до самостійного життя в суспільстві'та вихована в дусі ідеалів, проголошених у Статуті ООН, а особливо в дусі миру, гідності, терпимості, свободи, рівності та солідарності.

Учень № 14: Держави-учасниці Конвенції зобов'язалися забезпечити такі права дитини.

1.     право на життя, на виживання.і здоровий розвиток;
2.     на ім'я та набуття громадянства;
3.     право знати своїх батьків і право на їх піклування; право на збереження індивідуальності;
4.     право не розлучатись з батьками всупереч їх бажанню;
5.     право на возз'єднання з сім'єю, що перебуває в іншій державі;
6.     право залишати будь-яку країну і повертатися у свою країну;
7.     Право на захист у разі незаконного переміщення та неповернення із-за кордону;
8.     право вільно висловлювати свої погляди з усіх питань;
9.     свободу думки, совісті, релігії;
10.           свободу асоціацій та мирних зборів;,
11.           право на повну інформацію, що сприяє благополуччю дитини, право на користування послугами системи охорони здоров'я;
12.           право на охорону сімейного та особистого життя;
13.           право користуватися благами соціального забезпечення;
14.           право на освіту,
15.           право на захист від економічної експлуатації;
16.           право на захист від незаконного зловживання наркотичними засобами і психотропними речовинами, від усіх форм сексуальної експлуатації і сексуальних розбещень;
17.           право на гуманне поводження, на захист від незаконного чи свавільно­го позбавлення волі.

Учень № 15: Конвенцією проголошений принцип рівної відповідаль­ності обох батьків і законних опікунів за виховання дитини; встановлено обов'язок держави щодо піклування, заохочення та забезпечення прав ди­тини.
Конвенція визнає й особливі права для дітей інвалідів, а також суспіль­но непристосованих дітей.

Учень № 16:        Хоча ми всі ще школярі,
Та в нас закон є і права.
І ми навік запам'ятали
Із декларації слова:
Всі діти вільні і всі рівні,
І треба дружно всім нам жити.
Тож, ми із школи ще вчимося
Всіх поважати і любити.
                             Права дитини вивчимо сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
Напевне знати в наші дні,
Коли із нами справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам'ять,
Порадь їх друзям і батькам.
Права дітей всім треба знать!

Учень № 17: Якщо вам потрібна допомога або серйозна порада, якщо порушені ваші права, у нашому селищі ви можете звернутися до:
      дорослих осіб, яким довіряєте;
      психолога у школі;
      психологічної служби за телефоном довіри;
      служби у справах неповнолітніх;
      центру соціальних служб для молоді;
      опікунської ради селища
      громадських організацій, що опікуються проблемами порушення прав дитини;
      поліції.


















Меліоративна загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Новомосковської районної ради Дніпропетровської області











Загальношкільна лінійка
«ДІТИ МАЮТЬ ЗНАТИ СВОЇ ПРАВА»








Вчитель історії та права:
Котляренко М. С., учні 9 класу




2017 – 2018 н. р.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Ти знаєш, що ти людина? Ти знаєш про це чи ні? Усмішка твоя — єдина, Мука твоя — єдина, Очі твої—одні. Більше тебе не буде За...